Leo Van Munching Jr., de man die ervoor zorgde dat Heineken uitgroeide tot één van de grootste bierimporteurs van de Verenigde Staten, is zondag overleden in zijn huis in Darien, Connecticut.
Van Munching Jr. is overleden aan een hartaanval, meldt zijn zoon Philip aan The New York Times.
Heineken werd in 1933 de eerste importeur van bier in de VS na het einde van de drooglegging. De vader van Leo Van Munching Jr., die wel potentie zag in de biermarkt, werd ambassadeur van het merk in het land. Nadat de distributie korte tijd stil had gelegen tijdens de Tweede Wereldoorlog richtte Leo van Munching (senior) het bedrijf Van Munching and Company op dat de enige distributeur werd van Heinekenproducten in Amerika.
De omzet van Heineken groeide na de Tweede Wereldoorlog snel in de VS onder andere omdat het bier populair was onder Amerikaanse soldaten die Heineken in Europa hadden leren kennen. Volgens The New York Times werden er in 1951 4,6 miljoen flesjes van verkocht, een groei van 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Carrière Van Munching Jr.
In 1950 ging Leo Van Munching Jr. – in 1926 geboren in Rotterdam – aan de slag bij Van Munching and Company. In de jaren die volgden werd Heineken de grootste bierimporteur in de VS. In de jaren 70 had de brouwer zo’n 40 procent van geïmporteerde biermarkt in de VS in handen.
Van Munching Jr. was in die jaren onder andere betrokken bij het oprichten van nieuwe regionale kantoren. En dat betekende voor de familie Van Munching regelmatig verhuizen.
Zoon Philip schrijft er op zijn website over: "Ik werd geboren op het moment dat zijn baan in Chicago ten einde liep, ik woonde even in Connecticut toen hij terugkeerde naar het kantoor in New York, bracht van mijn derde tot mijn negende door in de San Fenando Valley, toen hij het kantoor in Los Angeles opende. En daarna woonden we langere tijd in Connecticut."

Leo Van Munching Jr., tweede van rechts, in 2007. Foto Darien Library / Flickr
Amstel Light
Vanaf halverwege de jaren 70 kreeg Van Munching Jr. de dagelijkse leiding. Onder zijn bewind nam de verkoop verder toe, bijvoorbeeld door de introductie van het in Amerika populaire calorie-arme biertje Amstel Light.
Ook veranderde hij de manier van adverteren van het bedrijf. Zo lanceerde Heineken voor het eerst een reclame op televisie en werden de advertenties in kleur gemaakt, zodat de bekende groene fles zichtbaar werd.
In 1980 werd Van Munching Jr. benoemd tot president en dat bleef hij, ook na de verkoop van het bedrijf aan Heineken in 1990, tot aan zijn pensioen in 1993. Enkele jaren later moest Heineken zijn positie als grootste bierimporteur van de VS afstaan aan Corona Extra.
Van Munching Jr. laat een vrouw en acht kinderen achter.
Voor de oplettende lezers: in dit artikel wordt de achternaam van de familie van Munching zowel met een kleine letter v als met een hoofdletter V geschreven. Vader Leo van Munching gaf de voorkeur aan een kleine letter, Leo Van Munching Jr. aan een hoofdletter.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl